Zoals alles wat wordt gekocht en verkocht, kan koffie een middel zijn om winst te maken of een hulpmiddel om de wereld te veranderen. Soms is het beide. 2020 was onmiskenbaar een moeilijk jaar voor de koffie-industrie, globaal gesproken, net als voor velen van ons die in die industrie werken. Een antwoord op de uitdagingen van de COVID-19-pandemie is om anderen te helpen de storm te doorstaan. Ons rapport van deze maand werpt de schijnwerpers op dat soort koffiebranders, mensen die ofwel gemeenschapszin hebben gehad sinds de oprichting van hun bedrijf, ofwel mensen die net op de filantropische golf zijn gekomen.
We kijken naar branders die een deel van de opbrengst van de verkoop van hun koffie bijdragen aan goede doelen die voor hen van belang zijn – van non-profitorganisaties die lokale gemeenschappen voeden tot beurzen voor vrouwen van Haïtiaanse afkomst tot investeren in de inspanningen van een muzikant om versterken zijn eigen steun van een kinderziekenhuis waar zijn zoon werd behandeld.
We hebben 37 voorbeelden verzameld voor dit rapport, allemaal waardige projecten in termen van de verschillende manieren waarop ze bijdragen aan het grotere goed. Tien stegen naar de top aan de cuppingtafel, met scores variërend van 91-94. Hier zijn hun verhalen.
Topscorer van deze maand
De best scorende koffie van deze maand komt van Groene Steen Koffie in Taipei, Taiwan, wiens klassieker Kenia Nyeri (94) ondersteunt het werk van De groeivereniging, een non-profitorganisatie opgericht door Chen Zaihui in 2011 om de groei van kinderen in het nabijgelegen Hualien te stimuleren. Het bedrijf van eigenaar en koffiebrander Kelly Wang doneert 20% van de nettowinst van de verkoop van deze koffie aan The Growth Association. De koffie is een fijne, klassieke Kenia: sappig, zoetzurig, met heldere zuren, rijke bloemen en donker bessenfruit.
Bij 93 kwamen er twee koffie binnen. Street Bean’s Ethiopië Suke Quto is een uitgebalanceerde, sappige Ethiopische kop met gewassen proces met tonen van citrus en steenfruit bovenaan en kruidige bloemen eronder. De missie van deze koffiebranderij zonder winstoogmerk, sinds de oprichting in 2009, is het bieden van ondersteunende arbeidsopleidingen voor de jongeren van Seattle. David Clark, Roasting and Wholesale Operations Manager, zegt: “De verkoop van deze koffie ondersteunt Het stageprogramma van Street Bean om kansen te bieden aan straatbetrokken jongeren om hun gaven te ontdekken en te gebruiken door koffie te schenken in onze gemeenschap. Hoewel ons model tijdelijk is gewijzigd vanwege COVID, ziet ons stageprogramma er tijdens normale tijden als volgt uit: In de loop van vier maanden doorlopen onze leerlingen een drieledig programma dat zich richt op specifieke aspecten van het werken in de koffie-industrie en de werkveld in het algemeen.”
Bovendien prees Clark Tesfaye Bekele, de producent van deze Suke Quto, veel lof. “Bekele is verantwoordelijk voor het op de kaart zetten van Guji-specialiteitskoffie. Toen de Guji-zone werd gedomineerd door veeboeren, zocht hij nieuwe manieren om koffie populair te maken in Guji. Van 1997 tot 1999 werd de regio Guji verwoest door bosbranden. Bij het Natural Resource and Environmental Protection Agency voor Ethiopië was het de verantwoordelijkheid van Bekele om de regio weer op te bouwen en in stand te houden. Een van de plannen was om koffieboomzaailingen onder lokale boeren te laten circuleren.” Terwijl dat initiatief mislukte, begon Bekele en begon zijn boerderij en wasstation, Suke Quto, om iedereen te laten zien dat koffie de tijd en moeite waard was. Guji is nu natuurlijk een van de meest gewaardeerde teeltregio’s ter wereld.
Redlands, Californië, helpen door koffie te drinken
Wild Goose Koffiebranders, in Redlands, Californië, verdiende een 93 voor zijn Kenia Kirinyaga Peaberry, een levendige, zoethartige, bloemig getinte kop. Over deze koffie zegt oprichter Nathan Westwick: “Het is belangrijk voor ons dat de koffieboeren waarmee we werken goed betaald worden voor al hun harde werk. verhandel premies voor onze koffie.”
Wat betreft het doel dat deze koffie ondersteunt, voegt Westwick eraan toe: “Voor elke pond verkochte koffie wordt 10 pond voedsel verstrekt aan onze lokale Amerika Riverside voeden | San Bernardino (FARSB) voedselbank. Onze lokale economie is ongelooflijk zwaar getroffen door COVID-19 en de voedselbank heeft onvermoeibaar gewerkt om ervoor te zorgen dat gezinnen tijdens dit uitdagende seizoen worden verzorgd. Ik begon Wild Goose om betere gemeenschappen te helpen creëren door middel van betere koffie; tot op heden hebben klanten die Wild Goose Coffee drinken, meer dan 2,7 miljoen pond voedsel verstrekt aan gezinnen in nood, allemaal in de staat Californië.”
Genezing en gendergelijkheid in Oost-Congo
Wonderstate koffie in Viroqua, Wisconsin heeft een mooie Kongo Muungano (93), een chocoladeachtig, zoet nootachtig kopje met volle, stroperige zuren. De coöperatie Muungano, die bestaat uit 1/3 vrouwelijke boeren, van wie de meesten weduwe zijn geworden door oorlog, staat bekend om zowel zijn hoogwaardige koffie als zijn bijdragen aan initiatieven voor gendergelijkheid. Naast het kopen van de groene koffie om deze gemeenschap te ondersteunen, doneert Wonderstate ook $ 1 per verkocht pond aan de non-profitorganisatie Op de grond, een groep die zich inzet voor de bevordering van gendergelijkheid in Congo.
Caleb Nicholes van Wonderstate zegt: “We hebben ervoor gekozen om dit project te steunen omdat genderonderdrukking en geweld in de Democratische Republiek Congo (DRC) tot de ergste ter wereld behoren. Ik bezocht de DRC in 2015 en hoorde krachtige getuigenissen van vrouwelijke leden van de coöperatie Muungano over het belang en de doeltreffendheid van dit soort steun. Wereldwijd leveren vrouwen het grootste deel van de arbeid om koffie te produceren, meer dan 80%, maar ze blijven grotendeels ondergewaardeerd, onderdrukt en ondergecompenseerd. Er is een zeer unieke en zeldzame kans om dezelfde gemeenschap en Muungano Cooperative die deze koffie heeft geproduceerd ook te steunen.”
Haïtiaans ondernemerschap versnellen
Gaïna en David Dávila zijn geen vreemden voor activisme. Het echtpaar Washington DC, met wortels in Nicaragua en Haïti, richtte Dávila Kafe na in 2016 in de koffie-industrie in Zuidoost-Azië te hebben gewerkt, zegt Gaïna dat het hun missie is om inclusieve en antiracistische ruimtes te creëren die de behoeften van rechteloze en ondervertegenwoordigde gemeenschappen dienen.
De Dávila-koffie die we voor het rapport van deze maand op 92 hebben beoordeeld, is een doodsklok voor tonen van verse bosbessentaartvulling. #She_Builds is een mix van een gewassen Haïti en een natuurlijk Ethiopië waarvan we vonden dat het een zoete toon had met zachte, fruitige zuren en een fris, fluweelachtig mondgevoel. Bovendien gaat 10% van alle opbrengsten van de verkoop van deze koffie rechtstreeks naar de Moonshot Academy, een versnellingsprogramma voor leiderschap en ondernemerschap voor kleine bedrijven met een hoog potentieel, geleid door vrouwen van Haïtiaanse afkomst. De Academy heeft tot doel Haïtiaanse vrouwen te ondersteunen bij het worden van technisch ondersteunde ondernemers van wereldklasse.
Uit Charlotte, North Carolina komt Magnolia Coffee’s Josh Daniels Dankbare Blend (92), een diepe, cacaokleurige melange van koffie uit Papoea-Nieuw-Guinea en Colombia. De oorzaak van deze koffie is een unieke persoonlijke, zij het met een brede weerklank. Tien procent van de opbrengst van de verkoop van deze blend gaat naar de ondersteuning van de Levine Kinderziekenhuis, waar de zoon van lokale muzikant Josh Daniels werd behandeld voor een zeldzame aandoening. Sinds de pandemie is afgesloten, streamt Daniels elke dag zijn muziek om geld in te zamelen voor het ziekenhuis, en tot nu toe heeft hij meer dan $ 50.000 binnengehaald. Deze koffie breidt deze inspanningen uit. Jay Gestwicki, Magnolia’s Director of Coffee, zegt: “Josh is een lichtend licht geweest voor veel mensen tijdens deze pandemie. Koffie is mijn kunst en ik wilde het ook positief gebruiken.”
Vluchtelingen helpen en zelfmoord voorkomen
1951 Coffee Company is een buurman van Koffie recensie hier in Berkeley, Californië. We hebben lang bewondering gehad voor hun missie om het welzijn van de vluchtelingengemeenschap in de Verenigde Staten te bevorderen door werktraining en werkgelegenheid te bieden aan vluchtelingen, asielzoekers en speciale immigrantenvisumhouders. elke koffie gekocht uit 1951 gaat naar dit werk. Dus we waren blij dat de Ethiopië Quantit we kochten van hun website en blind-cupped scoorde een solide 92 met zijn delicate, kruidige profiel. Het is een klassieke gewassen Ethiopische beker, en het is zeker een goede koop ter ondersteuning van een van de meest urgente problemen van onze tijd.
Slokje Hoop is een in Chicago gevestigde speciale koffiebrander die 100% van de netto-opbrengst bijdraagt aan de ondersteuning van onderwijs in de geestelijke gezondheidszorg. Het braadt ook een prima Nicaragua Vrouwen Producenten koffie (92) dat is hoog van toon, zoet nootachtig en evenwichtig. Als sociale onderneming van de non-profitorganisatie voor geestelijke gezondheidszorg, Hoop voor de dag, Sip of Hope draagt bij aan de vitale missie van zelfmoordpreventie. De koffiezakjes hebben allemaal de slogan: “Het is oké om niet oké te zijn” en zijn bedrukt met telefoonnummers voor zelfmoordpreventie en crisisbegeleiding.
Thanksgiving-koffie, aan de kust van Mendocino in Californië, staat in de industrie bekend als zijnde opgericht volgens het principe van “Not Just a Cup, but a Just Cup” door Paul en Joan Katzeff in 1985. Het werkt nu samen met Fair Trade-koffiecoöperaties en familie boerderijen op vijf continenten. De koffie die we voor dit verslag hebben gezet, Humanitaire redenen (92), bestaat uit koffie uit Nicaragua, Guatemala en Ethiopië en is aantrekkelijk bloemig en cacaokleurig. Bijdragen van 20% van de omzet gaan naar go Directe hulp, een humanitaire hulporganisatie die actief is in alle 50 Amerikaanse staten en meer dan 100 landen, met een missie om de gezondheid en het leven van mensen die getroffen zijn door armoede of noodsituaties te verbeteren – ongeacht politiek, religie of vermogen om te betalen.
Ten slotte hebben we een evocatie van de heer Rogers in Zoek naar de helpers (91) door Tony’s Coffee in Bellingham, Washington. Een volle 100% van de winst van de verkoop van deze blend van Ethiopië en Midden-Amerika – een dagelijkse chocoladedrinker – gaat naar de Voedselbank Bellingham, die voorziet in de meest fundamentele behoefte om voedsel te krijgen voor degenen die het nodig hebben.
De onlangs herleefde zin van de heer Rogers is bijzonder geschikt geworden tijdens de wereldwijde pandemie, aangezien het slechte nieuws van elke dag parallel komt met verhalen over essentiële arbeiders die de bewoners van onze gekneusde en gehavende planeet verzorgen. En het moedigt ons aan, net als alle inspanningen die hier worden erkend, om niet alleen aan de wereld te denken, maar deze ook ten goede te veranderen.
CreditSource link